အဘိဓမၼာေန႔အေရးေတာ္ပုံ
အဘိဓမၼာေန႔အေရးေတာ္ပုံ
၁၉၅၁၊ ေအာက္တုိဘာ ၂၀ ရက္၊ စေနေန႔
အဘိဓမၼာေန႔ (ကုိရင္စကၠႏၵေရးသည္)
ျမန္မာႏုိင္ငံေတာ္သည္ အဘိဓမၼာသင္ၾကားမႈအတြက္ ေက်ာ္ၾကားထုိက္သည့္အတုိင္း
ေက်ာ္ၾကားခဲ့ေပသည္။ သီတင္းကၽြတ္လျပည့္ေန႔ကုိ ႏုိင္ငံေတာ္တစ္၀ွမ္းလုံးတြင္
အဘိဓမၼာေန႔အျဖစ္ ဆင္ယင္က်င္းပၾကသည္။ အေၾကာင္းကုိဆုိေသာ္
ျမတ္စြာဘုရားသခင္သည္ (၇)၀ါေျမာက္တြင္ မယ္ေတာ္ျဖစ္ခဲ့ဖူးေသာ
သႏၲဳႆိတနတ္သားစံျမန္းရာ တုသိတာနတ္ျပည္၌ အဘိဓမၼာတရားေတာ္ကုိ
ၾကြေရာက္ေဟာၾကားၿပီးသကာလ သကၤႆနဂုိရ္ျပည္သုိ႔ သက္ဆင္းေတာ္မူေသာေန႔မွာ
သီတင္းကၽြတ္လျပည့္ေန႔ျဖစ္သည္ဟု ယုံၾကည္ၾကေသာေၾကာင့္ျဖစ္သည္။ ျမတ္စြာသခင္သည္
သကၤႆနဂုိရ္ျပည္သုိ႔ သက္ဆင္းေတာ္မူေသာအခါ တာ၀တႎသာနတ္သနင္း
သၾကားမင္းႏွင့္ျဗဟၼာမင္းတုိ႔သည္ ျမတ္စြာဘုရားသခင္၏ နံပါးမွ ၿခံရံလ်က္ လုိက္ပါၾကကုန္၏။ ဤသုိ႔ သက္ဆင္းေတာ္မူရာတြင္ သကၤႆနဂုိရ္ျပည္သားအေပါင္းတုိ႔သည္လည္း ျမတ္စြာဘုရားသခင္အား ဆီမီးတန္ေဆာင္တန္ေဆာင္တုိ႔ျဖင့္ ထိန္ထိန္ညီးေအာင္ ပူေဇာ္ၾကကုန္၏။ ထုိမွ အစျပဳ၍ သီတင္းကၽြတ္လတြင္ ဆီမီးပူေဇာ္ပြဲဆင္ယင္က်င္းပေသာဓေလ့ ျဖစ္ေပၚလာေလသည္။
ရန္ကုန္ၿမိဳ႕၊ ၿမိဳ႕ေတာ္ခန္းမႀကီး၌ ေနာက္ဆုံးက်င္းပခဲ့ေသာ အဘိဓမၼာေန႔
အခမ္းအနားပြဲသုိ႔ ႏုိင္ငံေတာ္ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္သခင္ႏုသည္လည္း
ၾကြေရာက္ကာမိန္႔ခြန္းျမြက္ၾကားေသာအားျဖင့္ အားေပးခ်ီးေျမႇာက္ခဲ့ေပ သည္။ ကၽြႏ္ုပ္တုိ႔၏ေခါင္းေဆာင္ႀကီးသခင္ႏုသည္ ႏုိင္ငံေရးစိတ္ျပင္းျပ သကဲ့သုိ႔ပင္ သာသနာေရးျပန္႔ပြားမႈ၌လည္း ေစတနာသဒၶါတရားထက္သန္သည့္အတြက္ ေက်ာ္ၾကားသည့္ပုဂၢိဳလ္ႀကီးတစ္ဦးျဖစ္သည့္အေလ်ာက္
ဤသုိ႔ ၾကြေရာက္ခ်ီးေျမႇာက္သည္မွာ ေလ်ာ္ကန္လွပါေပသည္။
ျမန္မာသတင္းစာမ်ားတြင္ ေဖာ္ျပေသာ အဘိဓမၼာေန႔အေၾကာင္း၌ ျမတ္စြာဘုရားသခင္သည္
မယ္ေတာ္ျဖစ္ခဲ့ဖူးေသာ သႏၲဳႆိတနတ္သား အမွဴးရွိေသာ နတ္ျဗဟၼာအေပါင္းတုိ႔အား
အဘိဓမၼာတရားေတာ္ကုိ ေဟာၾကားရန္ နတ္ျပည္သုိ႔ၾကြျမန္း ေတာ္မူေၾကာင္း
ပါရွိေလသည္။
ျမတ္စြာဘုရားသခင္ နတ္ျပည္သုိ႔ၾကြေရာက္ကာ
အဘိဓမၼာတရားေတာ္ ေဟာၾကားေတာ္မူသည္ဟူေသာ ပုံ၀တၳဳကုိ ျမတ္စြာဘုရားသခင္
ကုိယ္ေတာ္တုိင္ တခါဘူးမွ် ထုတ္ေဖာ္ျမြက္ဆုိေတာ္မူခဲ့ျခင္းမရွိခဲ့ေခ်။
ဗုဒၶသာသနာ၏ သဂၤါယနာတင္က်မ္းစာမ်ားျဖစ္ေသာ ပိဋကတ္ေတာ္မ်ား၌ပင္
ထုိအေၾကာင္းႏွင့္စပ္လ်ဥ္း ေသာ ညႊန္ျပခ်က္ မရွိေခ်။
ခရစ္သကၠရာဇ္ငါးရာစုတြင္ေက်ာ္ၾကားခဲ့ေသာ အ႒ကထာဆရာ ရွင္ဗုဒၶေဃာသ သည္ ဤပုံ၀တၳဳကုိ ဦးစြာထုတ္ေဖာ္မိန္႔ျမြက္ေလသည္။ ျမတ္စြာဘုရား ပရိနိဗၺာန္စံေတာ္မူၿပီးသည့္ေနာက္ ျဖစ္ေပၚလာေသာတရားဓမၼႏွင့္စပ္ဆုိင္သည့္
၀ိ၀ါဒမ်ားကုိ ရွင္းလင္းရာျဖစ္ေသာ အဘိဓမၼာခုနစ္က်မ္း တုိ႔တြင္
တစ္က်မး္မွ်အပါ၀င္ျဖစ္သည့္ ကထာ၀တၳဳက်မ္း၏အဖြင့္၊ မိမိ၏ကထာ၀တၳဳအ႒ကထာ၌
၎ပုံ၀တၳဳကုိေဖာ္ျပထား၏။ ျမန္မာႏုိင္ငံေတာ္အတြင္းရွိ
ဗုဒၶ၀ါဒီအနည္းငယ္ပါ၀င္ေသာ ပုဂၢိဳလ္အခ်ိဳ႕ ကမူ ဤအခ်က္ကုိ
ရယ္ရႊင္ဖြယ္ပုံ၀တၳဳကေလးကဲ့သုိ႔ ရွင္ဗုဒၶေဃာသ၏ ထြင္ခ်က္တစ္ခုသာဟု ယူဆရန္
စိတ္ညြတ္လ်က္ရွိၾက၏။
ဤပုံ၀တၳဳကိုထြင္ရာ၌ ရွင္ဗုဒၶေဃာသသည္
မူလအရင္းခံ မဟုတ္ေခ်။ ေယာဂါ၀စရဂုိဏ္းကုိ ေနာင္ေတာ္ ၀သုဗႏၶဳႏွင့္အတူ
ထူေထာင္ခဲ့ေသာ ရွင္အသဂၤသည္ တုသိတာနတ္ျပည္၌ စံျမန္းေနေသာ
ေမေတၱယ်ဘုရားေလာင္းေတာ္ နတ္သားထံသုိ႔ ၾကြေရာက္ခဲ့ရာမွ စိတ္ကူးဉာဏ္
ပြင့္လင္းခဲ့ဟန္ေဆာင္ ၍ ေရးသားခဲ့ဘူး၏။ ရွင္အသဂၤသည္ ခရစ္ႏွစ္ သုံးရာစု၊
ေလးရာစုအတြင္း၌ ေက်ာ္ေစာထင္ရွားခဲ့ရကား ဤသုိ႔ျမတ္စြာဘုရားသခင္
နတ္ျပည္သုိ႔ၾကြျမန္းကာ အဘိဓမၼာတရားေတာ္ကုိ ေဟာၾကားေတာ္မူသည့္ ၀တၳဳေၾကာင္း
စိတ္ကူးဉာဏ္ကုိ ရွင္အသဂၤထံမွ ရွင္ဗုဒၶေဃာသရရွိခဲ့သည္ ျဖစ္ရေပမည္။ ရွင္အသဂၤ
အတြက္မွာကား ၎၏စိတ္ကူးဉာဏ္ပြင့္လင္းမႈကုိ ဘုရားေလာင္းေမေတၱယ်နတ္သားအထံမွ
ရရွိေၾကာင္း ေဖာ္ျပသည္မွာ အဆင္ေျပေပသည္။ သုိ႔ရာတြင္
ျမတ္စြာဘုရားအဘုိ႔မွာမူကား သဗၺညဳတဉာဏ္ေတာ္ရွင္ျဖစ္သည့္အေလ်ာက္ မည္သည့္နတ္ျဗဟၼာတစ္ဦးတစ္ေယာက္အထံမွ
စိတ္ကူးဉာဏ္ပြင့္လင္းမႈ ရရွိခဲ့သည္ဟု မဆုိႏုိင္ေခ်။ သုိ႔ျဖစ္ေသာေၾကာင့္
ျမတ္စြာဘုရားသခင္သည္ မယ္ေတာ္မိနတ္သားအား အဘိဓမၼာတရားေတာ္ကုိ
ေဟာၾကားေတာ္မူရန္ နတ္ျပည္သုိ႔ ၾကြေရာက္သည္ဟု ရွင္ဗုဒၶေဃာသ
ထြင္လုံထုတ္ရျခင္းျဖစ္ေလသည္။
နတ္ျပည္သုိ႔ၾကြေရာက္ေၾကာင္း
၀တၳဳမ်ိဳးသည္ ထုိေခတ္က လူအမ်ား၏ စိတ္ကူးမႈျဖစ္၏။ ထင္ျမင္ယူဆခ်က္
ေျပာင္းလဲမႈႀကီးတရပ္ရပ္ ျဖစ္ေပၚလာျခင္းကုိ ေဖာ္ျပရန္ ဤကဲ့သုိ႔
နတ္ျပည္ၾကြေရာက္ေၾကာင္းျဖင့္ တင္စားေျပာဆုိျခင္းသည္
စကားတန္ဆာတင္နည္းတစ္မ်ိဳး ျဖစ္ေခ် သည္။ ရွင္ဗုဒၶေဃာသသည္ သီဟုိဠ္ကၽြန္း
မဟာ၀ိဟာရတုိက္မွ ပညာဆီမီးႀကီးတစ္ဆူျဖစ္ခဲ့၏။ ထုိအခါက သီဟုိဠ္ကၽြန္း၌
အၿပိဳင္အဆုိင္ျဖစ္ေသာ အဘယဂီရိေက်ာင္းတုိက္မွ ေျမာက္ပုိင္္းသာသနာကုိ
သင္ျပလ်က္ရွိေၾကာင္း ယခုအခါ ေကာင္းစြာသိရေပၿပီ။ ရွင္အသဂၤ တုသိတာနတ္ျပည္သုိ႔
ၾကြေရာက္ခဲ့ဖူးေၾကာင္းပုံ၀တၳဳကို
အဘယဂီရိေက်ာင္းတုိက္ေန ဆရာႏွင့္တပည့္တုိ႔ ေကာင္းစြာ သိရွိၾကသည္မွာ
သဘာ၀က်ေပသည္။ ထုိသူတုိ႔ထက္္ သာလြန္ေစရန္ ရွင္ဗုဒၶေဃာသသည္ ျမတ္စြာဘုရားသခင္
တုသိတာနတ္နန္းသုိ႔ ၾကြျမန္းေတာ္မူေၾကာင္းကို ရွင္ဗုဒၶေဃာသ ထြင္ခဲ့မည္မွာ ဟ
ုတ္တန္ရာသည္။ ျမတ္စြာဘုရားသခင္ နတ္ျပည္သုိ႔ ၾကြေတာ္မူေၾကာင္းသည္
ထင္ျမင္ယူဆခ်က္ ေျပာင္းလဲမႈႀကီးတစ္ရပ္ကုိ ေဖာ္ျပလုိေသာေၾကာင့္
စကားတန္ဆာဆင္ျခင္းတစ္ရပ္မွ်သာ ျဖစ္သည္ဟု လက္ခံပါလွ်င္ သဘာ၀က်ေပမည္။
ထုိသုိ႔မဟုတ္ဘဲ စာအတုိင္း တုိက္႐ုိက္အဓိပၸါယ္ေကာက္ယူမည္ ဆုိလွ်င္
ဗုဒၶ၀ါဒီမ်ားအဘုိ႔ပင္ ခဲေတာင့္ခဲယဥ္း ယုံၾကည္ရမည္ကဲ့သုိ႔ ျဖစ္ေခ်သည္။
(အထက္ပါ ရွင္စကၠိႏၵ၏ စြပ္စြဲခ်က္ႏွင့္ပတ္သက္၍ ၀ိနိစၧယ ၁၂ ေစာင္
ေပၚထြက္ခဲ့ပါသည္။ ထုိတြင္ ပါဠိဘာသာမူတစ္ေစာင္၊ နိသ်မူတစ္ေစာင္ ပါရွိပါသည္။
၎တုိ႔ကုိ ဤေနရာ၌ မတင္ေတာ့ဟု ယူဆမိပါသည္။ အဆုိပါႏွစ္ေစာင္ကုိ လုိခ်င္ပါမူ
မူရင္းအေရးေတာ္ပုံက်မး္ကုိသာ ရွာေဖြဖတ္႐ူၾကပါဟု တုိက္တြန္းလုိက္ရပါသည္။)
ပခုကၠဴ၊ အဂၢမဟာပ႑ိတ ဆရာေတာ္ ဦးနႏၵ၀ံသဆုံျဖတ္ခ်က္။
ကထာ၀တၳဳက်မ္းကုိဖြင့္မွ ျမတ္စြာဘုရား တာ၀တႎသာနတ္ျပည္သုိ႔ ၾကြ၍
အဘိဓမၼာေဒသနာေတာ္ကုိ ေဟာေတာ္မူေၾကာင္း ေပၚေပါက္လာ၍ဟု စြပ္စြဲ၏။
ထုိစြပ္စြဲခ်က္သည္ ေလဖန္းဒါန္းစီးဆုိသကဲ့သုိ႔ သူမ်ားေလသံကုိ ဖမ္း၍
အရမ္းမဲ့စြပ္စြဲခ်က္သာတည္း။ ကထာ၀တၳဳအဖြင့္၌သာမဟုတ္၊ ဓမၼသဂၤဏီအဖြင့္၊
အ႒သာလိနီအ႒ကထာ၌လည္း-
၁။ အပရဘာေဂပိ ဟိ တထာဂေတာ တာ၀တႎသဘ၀ေန ပါရိစၧတၱကမူေလ
ပ႑ဳကမၺလသိလာယံ ဒသသဟႆစကၠ၀ါဠေဒ၀တာနံ မေဇၩ နိသိေႏၷာ မာတရံ ကယသကၡႎ ကတြာ
ကုသလာဓမၼာ အကုသလဓမၼာ အဗ်ာကတာဓမၼာတိ ဓမၼံ ေဒေသေႏၲာ သတဘာေဂန သဟႆဘာေဂန
သတသဟႆဘာေဂန ဓမၼႏၲရာ ဓမၼႏၲရံ သကၤမိတြာ သကၤမိတြာ၀ ေဒေသတိ။
ထုိအတူ ၀ိသုဒၶိမဂ္အ႒ကထာ၊ ဣဒၶိ၀ိဓနိေဒၵသ၌-
၂။ ဘဂ၀ါ ကိရ ယမကပါဋိဟာရိယံ ကတြာ (ပ) တတၳ ပ႑ကမၺလသိလာတေလ ၀ႆံ ဥပဂႏ႖ာ သႏၷိပတိတာနံ ဒသသဟႆစကၠ၀ါဠေဒ၀တာနံ အာဒိေတာ ပ႒ာယ အဘိဓမၼကထံ အာရဘိ။
ထုိအတူ ဓမၼပဒအ႒ကထာ၊ ေဒေ၀ါေရာဟန၀တၳဳ၌-
၃။ သတၳာရံပိ မာတု အဘိဓမၼေဒသနတၳံ ပ႑ဳကမၺလသိလာယံ ၀ႆံ ဥပဂတံ ဒသသဟႆစကၠ၀ါဠ ေဒ၀တာ ပရိ၀ါရယႎသု။
ထုိအတူ ပရမတၳေဇာတိက သုတၱနိပါတ္အ႒ကထာ၊ သာရိပုတၱသုတ္အဖြင့္၌လည္း-
၄။ ကတပါဋိဟာရိယႆ ဘဂ၀ေတာ တာ၀တႎသဘ၀နဂမနံ၊ တတၳ ေတမာသံ ဓမၼေဒသနာ။
ထုိအတူ ေပတ၀တၳဳအ႒ကထာ၊ အကၤုရေပတ၀တၳဳအဖြင့္၌လည္း-
၅။ အမွာကံ ဘဂ၀ါ အဘိသေမၺာဓိေတာ သတၱေမ သံ၀စၧေရ အာသဠႇိပုဏၰမာသံ
သာ၀တၳိနဂရဒြါေရ က႑မၺ႐ုကၡမူေလ ယမကပါဋိဟာရိယံ ကတြာ အႏုကၠေမန တာ၀တႎသဘ၀နံ ဂႏ႖ာ
ပါရိစၧတၱကမူေလ ပ႑ဳကမၺလသိလာယံ ယုဂႏၶရပဗၺေတ ဗာလသူရိေယာ၀ိယ ၀ိေရာစမာေနာ ဒသဟိ
ေလာကဓာတူဟိ သႏၷိပတိတာယ ေဒ၀ျဗဟၼပရိသာယ ဇုတႎ အတၱေနာ သရီရပၸဘာယ အဘိဘ၀ေႏၲာ
အဘိဓမၼံ ေဒေသတုံ နိသိေႏၷာ။
ထုိအ႒ကထာမ်ားတြင္
ေပတ၀တၳဳအ႒ကထာမွၾကြင္းေသာ အ႒ကထာမ်ားကုိ အသွ်င္ မဟာဗုဒၶေဃာသေထရ္ စီရင္အပ္၏။
ေပတ၀တၱဳအ႒ကထာကုိ အိႏၵိယေတာင္ပုိင္း၊ ကိဉၥိပူရၿမိဳ႕၊ ဗဒရတိတၳမည္ေသာ
အေသာကေက်ာင္းတုိက္ေန အသွ်င္ဓမၼပါလေထရ္ စီရင္အပ္၏။ ထုိအ႒ကထာ မ်ားကုိလည္း
ဗုဒၶဘာသိတ-ဘုရားေဟာမဟုတ္ေသာေၾကာင့္
မယုံၾကည္ႏုိင္ဟု ပညာရွိတုိ႔၏ စိတ္ႏွလုံးကုိ တုန္လႈပ္ေစတတ္ေသာ
စကားကုိေျပာဆုိတတ္ေသာ (၀ိတ႑၀ါဒီသာသနနာမေထနက) ပုဂၢိဳလ္မ်ားက ဆုိေပရာ၏။
ထုိစကားသည္လည္း ဗုဒၶဘာသာ၀င္ ႐ုိးရာက်ေသာ သူေတာ္ေကာင္းတုိ႔၏ စကားမ်ိဳးမဟုတ္။
ထုိအ႒ကထာမ်ားကား အသွ်င္မဟာဗုဒၶေဃာသေထရ္စ၍ စီရင္အပ္ေသာက်မး္မ်ားမဟုတ္ခဲ့။
ပကိဏၰကေဒသနာေတာ္၏အျဖစ္ျဖင့္ ဘုရားေဟာအပ္ေသာ တရားစကားမ်ားကုိ ျမတ္စြာဘုရား
လက္ထက္ေတာ္ကစ၍ သီဟုိဠ္ကၽြန္း ၀ဋၬဂါမဏိမင္းလက္ထက္တုိင္ေအာင္
ႏႈတ္ငုံေဆာင္ရြက္ခဲ့ၾက ကုန္၏။ ထုိပကိဏၰကေဒသနာကုိပင္ အ႒ကထာအျဖစ္ျဖင့္
သံဂါယနာတင္ခဲ့ၾကကုန္၏။ ထုိအ႒ကထာ ကုိ မဟာအ႒ကထာဟု ေခၚၾကကုန္၏။ ထုိမဟာအ႒ကထာကုိ
အမွီျပဳ၍ ကု႐ုႏၵီအ႒ကထာ၊ မဟာပစၥရိ အ႒ကထာ၊ အႏၶကအ႒ကထာ၊ သေခၤပအ႒ကထာမ်ားကုိ
ေနာက္ဆရာမ်ား ျပဳစီရင္ၾကကုန္၏။ ထုိအ႒ကထာမ်ားကုိ တစ္ပါးေသာဘာသာ၀င္တု႔ိ
မေႏွာက္ယွက္ႏုိင္ရန္အက်ိဳးငွါ သီဟုိဠ္ဘာသာသုိ႔ ေျပာင္းလဲၾကကုန္၏။
အသွ်င္မဟာဗုဒၶေဃာသေထရ္သည္ အ႒ကထာသစ္ကုိ ျပဳစီရင္လုိေသာအခါ မဟာအ႒ကထာကုိ
ပဓာနကုိယ္္ျပဳ၍ ၾကြင္းေသာအ႒ကထာမ်ားမွ ေကာင္းျမတ္ေသာ အခ်က္အလက္ တုိ႔ကုိ
ထည့္သြင္းလ်က္ သီဟုိဠ္ဘာသာမွ မဂဓဘာသာသုိ႔ျပန္၊ အလြန္က်ယ္ေသာ
အနက္အဓိပၸါယ္ကုိ အက်ဥ္းခ်ဳံး၊ အလြန္က်ဥ္းေသာ အနက္အဓိပၸါယ္ကုိ အက်ယ္ခ်ဲ႕၍
ျပဳစီရင္ခဲ့၏။ ဤမွ်သာထူး၏။ မူလ အ႒ကထာအတုိင္းသာတည္း။ ဤအေၾကာင္းမ်ားကား
သမႏၲပါသာဒိကအ႒ကထာအစ ပဏာမ၊ ပဋိ္ညာဥ္၊ ကရဏပၸကာရ၊ ဂႏၴာရမ႓အပို္င္းအခန္းျဖင့္
ထင္ရွား၏။ ေလ့လာဘူးက သိလိမ့္မည္။ ဤသုိ႔ မဟာကႆပေထရ္၊ အသွ်င္ဥပါလိေထရ္၊
အသွ်င္အာနႏၵာေထရ္မွစ၍ ယေန႔တုိင္ေအာင္ ဆရာစဥ္ဆက္ ေဆာင္ရြက္လာခဲ့ေသာ
အ႒ကထာမ်ားသည္ မေျပာေလာက္ဖြယ္ အနည္းငယ္ေသာ စာေရးစာျပင္တုိ႔၏
မွားယြင္းခ်က္ကုိထား၍ မပ်က္မစီးဘဲ တည္ရွိခဲ့၏။ ခ်ဲ႕အံ့၊ ျမတ္စြာဘုရား
ပရိနိဗၺာန္ စံၿပီးေနာက္ ၂၃၅ ႏွစ္ေျမာက္ေရာက္ေသာအခါ ပါဋလိပုတ္ျပည္ႀကီး၏အရွင္
သိရီဓမၼာေသာကမင္းကုိ အမွီျပဳ၍ မဟာေမာဂၢလိပုတၱတိႆေထရ္ အမွဴးရွိေသာ
တစ္ေထာင္ေသာ ရဟႏၲာႀကီးမ်ား အေသာကာရာမေက်ာင္းတုိက္၌
တတိယသဂၤါယနာတင္ေတာ္မူခဲ့ၾက၏။ သဂၤါယနာတင္ၿပီးေနာက္ သာသနာေတာ္သကၠရာဇ္ ၂၃၅
ႏွစ္၌သာ မဟာေမာဂၢလိပုတၱတိႆေထရ္သည္ မိမိတပည့္ျဖစ္ေသာ ေသာဏေထရ္၊
ဥတၱရေထရ္တုိ႔ကုိ ေနာက္ပါသုံးပါးႏွင့္တကြ ငါတုိ႔ျမန္မာျပည္၊
သုဓမၼပူရသထုံျပည္သုိ႔ သာသနာျပဳေစလႊတ္ေတာ္မူခဲ့၏။ ထုိအခါမွစ၍ ယေန႔
သာသနာေတာ္သကၠရာဇ္ ၂၄၉၅ ခုႏွစ္ တုိင္ေအာင္ တည္ရွိေသာ တပည့္အဆက္ဆက္သည္လည္း
ေသာဏေထရ္၊ ဥတၱရေထရ္တုိ႔၏ တပည့္ခ်ည္းသာတည္း။
ထုိႏွစ္ကာလအတြင္း၌လည္း သာသနာဆက္ ပ်က္ဘူးသည္ဟူ၍ မရွိခဲ့။ မေျပာေလာက္ဖြယ္
အနည္းငယ္မွ်သာ ( ဂငယ္သုံးခု၊ ျမန္မာျပည္သည္၊ ဥသွ်စ္ထု)ဟု ရာဇ၀င္တုိ႔၌
ဆုိ႐ုိးျပၾကေသာ ေကာဇာသကၠရာဇ္ ၈၈၈ ခုႏွစ္၌ ရွမ္းစလုံသုိဟန္ဘြား အႏွစ္ ၂၀
ခန္႔ေလာက္အတြင္း အင္း၀ၿမိဳ႕၌ နန္းစံ စဥ္ ရဟန္းေပါင္း ခုနစ္ရာေက်ာ္ကုိသတ္၊
ပိဋကတ္စာေပမ်ားကုိ မီး႐ႈိ႕၍ သာသနာေတာ္ဖ်က္ဆီး၏ဟု ရာဇ၀င္တုိ႔၌ ေတြ႕ရဘူး၏။
ထုိစဥ္အခါကလည္း တစ္ႏုိင္္ငံလုံးကုိ မဖ်က္ဆီးႏုိင္။ ထုိေၾကာင့္ သာသနာဆက္
ပ်က္စီး၏ဟု မရွိခဲ့ဘူးေပ။ သုိ႔မရွိေသာေၾကာင့္ သဂၤါယနာတင္ ရဟႏၲာႀကီးမ်ားမွစ၍
ယခုတုိင္ေအာင္ ဆရာစဥ္ဆက္ ေဆာင္ရြက္လာခဲ့ေသာ အ႒ကထာမ်ားကုိလည္း ဗုဒၶဘာသာတု၊
ဗုဒၶဘာသာေယာင္၊ ဗုဒၶဘာသာအေရၿခံဳမဟုတ္၊ ဗုဒၶဘာသာအစစ္အမွန္ျဖစ္ေသာ
သူေတာ္ေကာင္း မွန္သမွ်သည္ ပိဋကတ္သုံးပုံ ပါဠိေတာ္မ်ားကဲ့သုိ႔ပင္
ယုံၾကည္ထုိက္ၾက၏။ သုတၱန္လာ မဟာပေဒသေလးပါး၊ အ႒ကထာလာ
မဟာပေဒသေလးပါးတုိ႔ႏွင့္တုိက္ဆုိင္ျပန္ေသာ္လည္း
ဆန္႔က်င္ေသာအခ်က္ဟူ၍ မရွိခဲ့။ သုိ႔မရွိခဲ့ေသာေၾကာင့္လည္း ဗုဒၶဘာသာတု၊
ဗုဒၶဘာသာေယာင္၊ ဗုဒၶဘာသာအေရၿခံဳမဟုတ္၊ ဗုဒၶဘာသာအစစ္အမွန္ျဖစ္ေသာ
သူေတာ္ေကာင္းမွန္သမွ်သည္ ပိဋကတ္ သုံးပုံပါဠိေတာ္မ်ားကဲ့သုိ႔ပင္
ယုံၾကည္ထုိက္ၾက၏။
ပစၥကၡသိဒၶအနက္၊ အႏုမာနသိဒၶအနက္၊
ၾသကပၸနသိဒၶအနက္အားျဖင့္ စုံစမ္းဆင္ျခင္ျပန္ေသာ္လည္း အ႒ကထာမ်ားကုိ
စည္းစနစ္က်ေအာင္ ေလ့လာခဲ့ေသာ္ နည္းမွန္လမ္းမွန္ အနက္မွန္အဓိပၸါယ္မွန္
အက်င့္မွန္မ်ားကုိ ယထာဘူတနည္းမွန္က်ေအာင္ သိၾကရျခင္း၊ သိသည့္အတုိင္း
က်င့္ျပန္ကလည္း ထုိက္သည့္အားေလ်ာ္စြာ ျဖစ္သင့္ေသာအက်ိဳးမ်ားကုိ
ခံစားရျခင္းတည္းဟူေသာ မ်က္ေမွာက္၌ ျဖစ္ေသာ အက်ိဳးအနက္မ်ားသည္
ပစၥကၡသိဒၶအနက္မည္၏။
အ႒ကထာမ်ားဖြင့္ျပသည့္အတုိင္း သီလ၊ သမာဓိ၊
ပညာမ်ားကုိ က်င့္ႀကံႀကိဳးကုတ္ အားထုတ္ခဲ့ေသာ္ မဂ္ဖုိလ္နိဗၺာန္တည္းဟူေသာ
ပဋိေ၀ဓမ်ားကုိ ဧကန္ရလတံ့ဟု အႏုမာနမွန္းဆေသာအားျဖင့္ သိရေသာ
အက်ိဳးအနက္မ်ားသည္ အႏုမာနသိဒၶအနက္မည္၏။
ဤက့ဲသုိ႔
နည္းမွန္လမ္းမွန္ သီလသမာဓိပညာအက်င့္မ်ားကုိ ေဟာစြမ္းႏုိင္္ေသာပုဂၢိဳလ္ကား
သာမညပုဂၢိဳလ္မဟုတ္ေပ။ အနာ၀ရဏသဗၺညဳတဉာဏ္ရွင္ျဖစ္ေတာ္မူေသာ
ျမတ္စြာဘုရားသာတည္း။ ျမတ္စြာဘုရား၏ အလုိေတာ္က်ဖြင့္ျပႏုိင္ေသာ
အ႒ကထာဆရာမ်ားသည္လည္း သာမညပုဂၢိဳလ္မ်ား မဟုတ္ႏုိင္ေပ။ ဆဠာဘိည၊
ပဋိသမ႓ိဒါပတၱရဟႏၲာတုိ႔ခ်ည္းသာတည္းဟု ယုံၾကည္သျဖင့္ရအပ္ေသာ အနက္သည္ ၾသကပၸနသိဒၶအနက္မည္၏ဟု သိႏုိင္ၾကမည္။
ဤသုိ႔ဆင္ျခင္ျပန္ကလည္း ဗုဒၶဘာသာတု၊ ဗုဒၶဘာသာေယာင္ ဗုဒၶဘာသာအေရၿခံဳမဟုတ္၊
ဗုဒၶဘာသာ အစစ္အမွန္ျဖစ္ေသာ သူေတာ္ေကာင္းဟူသမွ်သည္ မယုံၾကည္ႏုိင္စရာ
အေၾကာင္းမရွိ။ ဤကား မဟာကႆပေထရ္၊ အသွ်င္ဥပါလိေထရ္၊ အသွ်င္အာနႏၵာေထရ္စေသာ
ရဟႏၲာအရွင္ျမတ္ႀကီးမ်ား ကုိယ္ေတြ႕မ်က္ျမင္ ပစၥကၡသိဒၶျဖစ္၍
ေဆာင္ရြက္လာခဲ့ၾကေသာ အ႒ကထာမ်ားကုိ ယုံၾကည္ထုိက္ပုံကုိ ျပဆုိခ်က္တည္း။
ဤသုိ႔အ႒ကထာမ်ားကုိ ယုံၾကည္ထုိက္ပုံကုိျပဆုိသျဖင့္ အ႒ကထာမ်ား၌လာသည့္အတုိင္း
ျမတ္စြာဘုရားသည္ သတၱမ၀ါ သုံးလပတ္လုံး တာ၀တႎသာနတ္ျပည္ ပင္လယ္ကသစ္ပင္၏ေအာက္
ပ႑ဳကမၺလာျမေက်ာက္ဖ်ာ၌ ေနေတာ္မူလ်က္ မယ္ေတာ္ျဖစ္ခဲ့ဖူးသည့္ သႏၲဳႆိတနတ္သားကုိ
အမွဴးျပဳ၍ တစ္ေသာင္းေသာစၾက၀ဠာမွ လာေရာက္စည္းေ၀းၾကကုန္ေသာ နတ္ျဗဟၼာတုိ႔အား
အဘိဓမၼာပိဋကေတာ္ကုိ ေဟာအပ္သည္၏အျဖစ္ကုိ ျပဆုိလုိက္၏။
ဤသုိ႔ဆုိၿပီးသည့္အတုိင္း အဘိဓမၼာပိဋကကုိ ဗုဒၶဘာသိတ-ဘုရားေဟာမဟုတ္ဟု
ဗုဒၶဘာသာတု၊ ဗုဒၶဘာသာေယာင္၊ ဗုဒၶဘာသာအေရၿခံဳမဟုတ္၊
ဗုဒၶဘာသာအစစ္အမွန္ျဖစ္ေသာ အဘယ္ပုဂၢိဳလ္ဆုိ၀ံ့အံ့နည္း။ ဤကား
အ႒ကထာစကားမ်ားျဖင့္ အဘိဓမၼာပိဋက၏ ဗုဒၶဘာသိတ ဘုရားေဟာ၏အျဖစ္ကုိ
ျပဆုိခ်က္တည္း။
အဘိဓမၼာပိဋက၏ ဗုဒၶဘာသိတ ဘုရားေဟာ၏အျဖစ္ကုိ ပါဠိေတာ္နည္းျဖင့္ ျပဆုိအံ့။ ။
၆။ တာ၀တႎေသ ယဒါ ဗုေဒၶါ၊ သိလာယံ ပ႑ဳကမၺေလ။ ပါရိစၧတၱကမူလမွိ၊ ၀ိဟာသိ
ပုရိသုတၱေမာ။ ဒသသု ေလာကဓာတူသု၊ သႏၷိပတိတြာန ေဒ၀တာ။ ပယိ႐ုပါသႏၲိ သမၺဳဒၶံ၊
၀သႏၲံ နဂမုဒၶနိ။
န ေကာစိ ေဒေ၀ါ ၀ေဏၰန၊ သမၺဳဒၶံ အတိေရာစတိ။ သေဗၺေဒေ၀ အတိဂၢယွ၊ သမၺဳေဒၶါ၀ ၀ိေရာစတိ။ (ခုဒၵကနိကာယ္၊ ေပတ၀တၳဳပါဠိေတာ္၊ အကၤုရေပတ၀တၱဳ။)
၇။ အနာပတၱိ န၀ိ၀ေဏၰတုကာေမာ ဣဃၤ တြံ သုတၱေႏၲ ၀ါ ဂါထာေယာ ၀ါ အဘိဓမၼံ ၀ါ
ပရိယာပုဏႆု၊ ပစၧာ ၀ိနယံ ပရိယာပုဏိႆသီတိ ဘဏတိ။ (ခုဒၵကနိကာယ္၊ ၀ိနယပိဋက၊
ဘိကၡဳ၀ိဘင္း၊ သုဒၶပါစိတ္၊ သဟဓမၼိက၀ဂ္၊ ၀ိေလခနသိကၡာပုဒ္။)
၈။ ပဉႇံ
ပုေစၧယ်ာတိ သုတၱေႏၲ ၾသကာသံ ကာရာေပတြာ ၀ိနယံ ၀ါ အဘိဓမၼံ ၀ါ ပုစၧတိ၊
အာပတၱိပါစိတၱိယႆ။ ၀ိနေယ ၾသကာသံ ကာရာေပတြာ သုတၱႏၲံ ၀ါ အဘိဓမၼံ ၀ါ ပုစၧတိ၊
အာပတၱိပါစိတၱိယႆ။ အဘိဓေမၼ ၾသကာသံ ကာရာေပတြာ သုတၱႏၲံ ၀ါ ၀ိနယံ ၀ါ ပုစၧတိ၊
အာပတၱိပါစိတၱိယႆ။ ( ဘိကၡဳနီ၀ိဘင္း၊ သုဒၶပါစိတ္၊ ဆတၱ၀ဂ္၊ ဒြါဒသမ အေနာကာသကတ
သိကၡာပုဒ္။)
၉။ ဣဓာ၀ုေသာ သာရိပုတၱ ေဒြ ဘိကၡဴ အဘိဓမၼာကထံ ကေထႏၲိ၊ ေတ
အညမညံ ပဉႇံ ပုစၧႏၲိ၊ အညမညႆ ဥႇံ ပု႒ာ ၀ိသဇၨႏၲိ၊ ေနာ စ သံသာေရႏၲိ၊ ဓမၼိကာ စ
ေနသံ ကထာ ပ၀တၱိနီ ေဟာတိ၊ ဧ၀႐ူေပန ေခါ အာ၀ုေသာ သာရိပုတၱဘိကၡဳနာ
ေဂါသိဂၤသာလ၀နံ ေသာေဘယ်ာတိ။ သာဓု သာဓု သာရိပုတၱ သမၼာဗ်ာကရမာေနာ ဗ်ာကေရယ်၊
ေမာဂၢလာေနာ ဟိ သာရိပုတၱ ဓမၼကထိေတာတိ။ (မဇၩိမနိကာယ္၊ မူလပဏၰာသ၊ မဟာယမက၀ဂ္၊
ဒုတိယမဟာေဂါသိဂၤသုတ္။) ဟူေသာ ျမတ္ဗုဒၶ ေဟာေတာ္မူအပ္သည့္ ပါဠိေတာ္မ်ားကုိ
မေတြ႕မျမင္၍သာ သည္းေခ်ပ်က္၍ ႐ူးသြပ္ေသာ ပိတၱဳမၼတၱကပုဂၢိဳလ္ကဲ့သုိ႔
ထင္မိထင္ရာ ကေယာင္ေခ်ာက္ျခား ေရးသားအပ္ေသာစြပ္စြဲခ်က္သာတည္း။
ထုိပါဠိေတာ္တုိ႔တြင္ (၆) နံပါတ္ ေပတ၀တၳဳပါဠိေတာ္ျဖင့္ အဘိဓမၼပိဋကကုိ
ေဟာေတာ္မူရာ တာ၀တႎသာနတ္ျပည္ ပင္လယ္ကသစ္ပင္၏ေအာက္ ပ႑ဳကမၺလာျမေက်ာက္ဖ်ာဟု
ဆုိအပ္ေသာ ေဒသနိဒါန္း၊ ျမတ္စြာဘုရားဟုဆုိအပ္ေသာ ေဒသကနိဒါန္းမ်ားကုိ
တုိက္႐ုိက္ေဆာင္အပ္ၿပီးေသာ အနက္ရွိေသာ နီတတၳနည္းျဖင့္ ျပေတာ္မူ၏။
ထုိတာ၀တႎသာနတ္ျပည္ ပင္လယ္ကသစ္ပင္၏ေအာက္ ပ႑ဳကမၺလာျမေက်ာက္ဖ်ာ၌ ေနေတာ္မူလ်က္
သုံးလပတ္လုံး အဘိဓမၼပိဋကကုိ ေဟာေတာ္မူ၏ဟု အဘိဓမၼပိဋကဟုဆုိအပ္ေသာ
ေဒေသတဗၺဓမၼကိုလည္း ေဆာင္၍သိအပ္သိသင့္သိထုိက္္ေသာ အနက္ ရွိေသာ
ေနယ်တၳနည္းျဖင့္ ျပေတာ္မူ၏။ (၇၊ ၈) နံပါတ္ ပါစိတ္ပါဠိေတာ္မ်ားျဖင့္
အဘိဓမၼပိဋက၏ ဗုဒၶဘာသိတ ဘုရားေဟာ၏အျဖစ္ကုိ ျပေတာ္မူ၏။ ဤပါစိတ္ပါဠိေတာ္မ်ားလာ
အဘိဓမၼံဟူေသာပုဒ္ကုိ သာသနာပက်မ္းမ်ားမွ ေဆာင္ယူ၍ ျမတ္စြာဘုရား ေဟာသေလာ၊
သုိ႔မဟုတ္၊ ေျမာက္ပုိင္းသာသနာ မဟာယာနဂုိဏ္းသားမ်ား စီရင္အပ္ေသာ
က်မ္းမွယူေဆာင္၍ ေဟာသေလာဟု သာသနနာမေထနက သာသနာ့အေရၿခံဳပုဂၢိဳလ္ကုိ ေမးသင့္၏။
(၉) နံပါတ္ ေဂါသိဂၤသုတ္ပါဠိေတာ္ျဖင့္ အဘိဓမၼာဆုိင္ရာ ႐ုပ္နာမ္အပုိင္းအျခားတရားစကားကုိ ေျပာေဟာတတ္ေသာ ပုဂၢဳိလ္မ်ိဳးျဖင့္သာ ေဂါသိဂၤသာလေတာသည္ တင့္တယ္ရာပါ၏ဟု အသွ်င္မဟာ ေမာဂၢလာန္ေထရ္ေျပာဆုိအပ္ေသာစကားကုိ
အသွ်င္သာရိပုတၱရာထံမွ ၾကားေတာ္မူရ၍ သာဓု….သာဓု သာရိပုတၱ ဟု
ဘုရားေဟာ၏အျဖစ္သည္ ေကာင္းကင္ျပင္၌ သြားလာေနေသာ ေနရထား လရထားမ်ား ကဲ့သုိ႔
အလြန္ထင္ရွားခဲ့ေပသည္။ ဤမဟာေဂါသိဂၤသာလသုတ္အရာ၌လည္း သာသနာပျဖစ္ေသာ
အဘိဓမၼာကုိ ေဟာေျပာေသာ အသွ်င္မဟာေမာဂၢလာန္ေထရ္ကုိ ျမတ္စြာဘုရားက
သာဓုေခၚပါမည္ ေလာ၊ ျမတ္စြာဘုရား၏လက္၀ဲရံ အဂၢသာ၀က အသွ်င္ေမာဂၢလာန္ေထရ္ကလည္း
သာသနာပ အဘိဓမၼာ၊ သုိ႔မဟုတ္၊ မဟာယာန အဘိဓမၼာကုိ ေဟာပါမည္ေလာဟု
ဗုဒၶဘာသာအေရၿခံဳ သာသနနာမေထနက ပုဂၢိဳလ္ကုိ ေမးျမန္းထုိက္၏။ ဤကား
ပါဠိေတာ္မ်ားျဖင့္ အဘိဓမၼာပိဋက၏ ဗုဒၶဘာသိတ၏အျဖစ္ကုိ ျပဆုိခ်က္တည္း။
သီတင္းကၽြတ္လျပည့္ေန႔ကုိ အဘိဓမၼာေန႔ဟု ေခၚထုိက္ေၾကာင္း။ ။
သီတင္းကၽြတ္လျပည့္ေန႔ကုိ အဘိဓမၼာေန႔ဟု ရန္ကုန္ေနျပည္ေတာ္ ဆူးေလဘုရား
အဘိဓမၼာ ျပန္႔ပြားေရးအသင္းက သတ္မွတ္ပုိင္းျခား သမုတ္ထားၾက၏။
ထုိထားသည့္အတုိင္း သီတင္းကၽြတ္လျပည့္ေန႔၌ ဆီမီးမ်ား အႀကီးအက်ယ္ ပူေဇာ္ၾက၏။
ယခုမွသာ သတ္မွတ္၍ ပူေဇာ္ၾကသည္မဟုတ္။ အစဥ္အဆက္အားျဖင့္ သာသနာေတာ္သကၠရာဇ္ ၂၃၅
ခုႏွစ္္၊ ေသာဏေထရ္၊ ဥတၱရေထရ္တုိ႔၏ ျမန္မာႏုိင္ငံသုိ႔ သာသနာျပဳၾကြေတာ္မူရာ
သထုံျပည္ သိရီမာေသာကမင္း လက္ထက္မွစ၍ မႏၲေလး ရတနာပုံေနျပည္ေတာ္
သီေပါမင္းလက္ထက္တုိင္ေအာင္ သာသနာျပဳမင္း အဆက္ဆက္တုိ႔သည္ အဘိဓမၼာေန႔ဟု
သတ္မွတ္္ပုိင္းျခား၍ တုိင္းသူျပည္သားတုိ႔ႏွင့္္တကြ
သီတင္းကၽြတ္လျပည့္္ေန႔တုိင္း မီးထြန္းပြဲႀကီးကုိ ႀကီးက်ယ္ခမ္းနားစြာ
က်င္းပခဲ့ၾကဖူးေလၿပီ။ ထုိေၾကာင့္ သာလွ်င္ ယခုလည္း ပူေဇာ္ဆဲ၊ ေနာင္လည္း
ပူေဇာ္ၾကလတံ့။ ဤသုိ႔ ႏွစ္စဥ္ႏွစ္တုိင္္း သီတင္းကၽြတ္လျပည့္ေန႔ကုိ
မီးပူေဇာ္ပြဲႀကီး တစ္ႏုိင္ငံလုံးက်င္းပၾကျခင္းသည္
ျမတ္စြာဘုရား သတၱမ၀ါ သုံးလပတ္လုံး တာ၀တႎသာနတ္ျပည္ ပင္လယ္ကသစ္ပင္ေအာက္
ပ႑ဳကမၺလာျမေက်ာက္ဖ်ာ၌ ၀ါကပ္ေတာ္မူလ်က္ အဘိဓမၼေဒသနာေတာ္ကုိ ေဟာေတာ္မူၿပီး၍
လက္၀ဲဘက္က ေရႊေစာင္းတန္းျဖင့္ သက္ဆင္းၾကေသာ ကာမာ၀စရနတ္ျပည္ေျခာက္ထပ္က
ကာမာ၀စရနတ္မ်ား၊ လက္ယာဘက္က ေငြေစာင္းတန္းျဖင့္ သက္ဆင္းၾကေသာ သုဒၶါ၀ါသျဗဟၼာ၊
မဟာျဗဟၼာႀကီးမ်ား၊ သပိတ္သကၤန္းကုိ ကုိင္ယူေသာ သိၾကားနတ္မင္း၊
သုံးယူဇနာရွိေသာထီးျဖဴႀကီးကုိ ကုိင္မုိးေသာ မဟာျဗဟၼာ၊ စာမရီသားၿမီးယပ္ကုိ
ကုိင္ေသာ သုယာမနတ္မင္း၊ သုံးဂါ၀ုတ္ပမာဏရွိေသာ ဥသွ်စ္သီးမွည့္ကဲ့သုိ႔
၀ါ၀င္းေသာ အဆင္းရွိေသာ ေစာင္းႀကီးကုိပုိက္၍ ျမတ္စြာဘုရားအား
ပူေဇာ္တီးမႈတ္ေသာ ပဥၥသီခဂႏၶဗၺ နတ္သားစေသာ နတ္ျဗဟၼာအေပါင္းၿခံရံလ်က္
အလယ္လမ္း ပတၱျမားေစာင္းတန္းျဖင့္ သက္ဆင္းေတာ္မူေသာ ျမတ္စြာဘုရားကုိ
အေၾကာင္းျပဳ၍ ပူေဇာ္ၾကျခင္းျဖစ္ေပ၏။ သုိ႔ျဖစ္ေသာေၾကာင့္
သီတင္းကၽြတ္လျပည့္ေန႔ကုိ အဘိဓမၼာေန႔ဟု သတ္မွတ္ပုိင္္းျခား သမုတ္ထားျခင္းသည္
သင့္ေလ်ာ္လွေပ၏။ ျမတ္စြာဘုရား၏ သတၱမ၀ါ သုံးလပတ္လုံး တာ၀တႎသာ နည္ျပည္
ပင္လယ္ကသစ္ပင္ေအာက္ ပ႑ဳကမၺလာျမေက်ာက္ဖ်ာ၌ ၀ါကပ္ေတာ္မူလ်က္ အဘိဓမၼာ ေဒသနာကုိ
ေဟာေတာ္မူၿပီး၍ လူ႔ဘုံ သကၤႆနဂုိရ္ျပည္သုိ႔ သက္ဆင္းေတာ္မူျခင္းဟူေသာ
အေၾကာင္းကား ေဆာင္ျပလတံ့ေသာ အ႒ကထာမ်ားျဖင့္ ထင္ရွားလွေပ၏။
၁။ ဘဂ၀ါ အာဟ
ကုဟႎ ပန ေတ ေမာဂၢလာန ဧတရဟိ ေဇ႒ဘာတာ ဓမၼေသနာပတီတိ၊ သကၤႆနဂေရ ဘေႏၲတိ။
ေမာဂၢလာန မံ ဒ႒ဳံကာမာ ေသြ သကၤႆနဂရံ အာဂစၧႏၲဳ၊ အဟံ ေသြ မဟာပ၀ါရဏပုဏၰမာေသ
ဥေပါသထဒိ၀ေသ သကၤႆနဂေရ ၾသတရိႆာမီတိ (ပ ) ဘဂ၀ါ သကၠႆ ေဒ၀ရေညာ အာေရာေစသိ။
မဟာရာဇ ေသြ မႏုႆေလာကံ ဂစၧာမီတိ၊ ေဒ၀ရာဇာ ၀ိသုကမၼံ အာဏာေပသိ၊ တာတ ေသြ ဘဂ၀ါ
မႏုႆေလာကံ ဂႏၲဳကာေမာ၊ တိေႆာ ေသာပါနပႏၲိေယာ မာေပဟိ၊ ဧကံ ကနကမယံ ဧကံ ရဇတမယံ
ဧကံ မဏိမယႏၲိ၊ ေသာ တထာ အကာသိ (ပ) ဘဂ၀ါ မေဇၩ မဏိမေယန ေသာပါေနန ၾသတရတိ။
ဆကာမာ၀စရေဒ၀ါ ၀ါမပေႆ ကနကမေယန၊ သုဒၶါ၀ါသာ စ မဟာျဗဟၼာ စ ဒကၡိဏပေႆ ရဇတမေယန၊
ေဒ၀ရာဇာ ပတၱစီ၀ရံ အဂၢေဟသိ၊ မဟာျဗဟၼာ တိေယာဇနိကံ ေသတစၧတၱံ၊ သုယာေမာ၀ါဠဗီဇနႎ၊
ပဥၥသိေခါ ဂႏၶဗၺပုေတၱာ တိဂါ၀ုတမတၱံ ေဗဠဳ၀ပ႑ဳ၀ီဏံ ဂေဟတြာ တထာဂတႆ ပူဇံ
ကေရာေႏၲာ ၾသတရတိ။ (၀ိသုဒၶိမဂ္၊ ဣဒၶိ၀ိနိေဒၵသ၊ ဓမၼပဒ၊ ေဒေ၀ါေရာဟန၀တၳဳ။)
အထူးကား- နတ္ျပည္ေျခာက္ထပ္ နတ္မ်ားသက္ဆင္းေသာ ေစာင္းတန္းကား လက္၀ဲဘက္က
ေရႊေစာင္းတန္းတည္း။ ျဗဟၼာမ်ားသက္ဆင္းေသာ ေစာင္းတန္းကား လက္ယာဘက္က
ေငြေစာင္းတန္း တည္း။ (၀ိသုဒၶိမဂ္)။ နတ္မ်ားသက္ဆင္းေသာေစာင္းတန္းကား
လက္ယာဘက္က ေရႊေစာင္းတန္းတည္း။ ျဗဟၼာမ်ားသက္ဆင္းေသာ ေစာင္းတန္းကား
လက္၀ဲဘက္က ေငြေစာင္းတန္းတည္း။ (ဓမၼပဒ)။ ဤမွ်သာထူးသည္။ အေၾကာင္းကား
နိကာယ္ေဆာင္ေထရ္ႀကီးတုိ႔၏ ၀ါဒကြဲျပားမႈေၾကာင့္တည္း။ ျမတ္စြာဘုရား
ျမေစာင္းတန္းျဖင့္ နတ္ျပည္မွ သက္ဆင္းရာ၌ကား အကြဲအျပားမရွိ။
၂။ အာယသၼတာ
မဟာေမာဂၢလႅာနေတၳေရန ယာစိတႆ ေဒဝေလာကေတာ သကၤႆနဂေရ ဩေရာဟဏႏၲိ ဣမာနိ ဝတၳဴနိ
အႏၲရႏၲေရ စ ဇာတကာနိ ဝိတၳာေရတြာ ယာဝ ဒသသဟႆစကၠဝါဠေဒဝတာဟိ ပူဇိယမာေနာ ဘဂဝါ
မေဇၩ မဏိမေယန ေသာပါေနန သကၤႆနဂေရ ဩ႐ုယွ ေသာပါနကေဠဝေရ အ႒ာသိ။ (
ပရမတၳေဇာတိကသုတၱနိပါတအ႒ကထာ၊ သာရိပုတၱသုတ္အဖြင့္။)
၃။ တယိဒံ
အကၤုရေပတဝတၳဳ သတၳာရာ တာဝတႎသဘဝေန ဒသသဟႆစကၠဝါဠေဒဝတာနံ ပုရေတာ
ဒကၡိေဏယ်သမၸတၱိဝိဘာဝနတၳံ ‘‘မဟာဒါနံ တယာ ဒိႏၷ’’ႏၲိအာဒိနာ အတၱနာ သမု႒ာပိတံ,
တတၳ တေယာ မာေသ အဘိဓမၼံ ေဒေသတြာ မဟာပဝါရဏာယ ေဒဝဂဏပရိဝုေတာ ေဒဝေဒေဝါ
ေဒဝေလာကေတာ သကၤႆနဂရံ ဩတရိတြာ အႏုကၠေမန သာဝတၳႎ ပတြာ ေဇတဝေန ဝိဟရေႏၲာ
စတုပရိသမေဇၩ ဒကၡိေဏယ်သမၸတၱိဝိဘာဝနတၳေမဝ ‘‘ယႆ အတၳာယ ဂစၧာမာ’’တိအာဒိနာ
ဝိတၳာရေတာ ေဒေသတြာ စတုသစၥကထာယ ေဒသနာယ ကူဋံ ဂဏွိ။ (ေပတ၀တၳဳအ႒ကထာ၊
အကၤုရေပတ၀တၳဳ။)
၄။ အပရာနိ စတၱာရိ အဝိဇဟိတ႒ာနာနိ နာမ ေဟာႏၲိ။
သဗၺဗုဒၶါနၪႇိ ေဗာဓိပလႅေကၤာ အဝိဇဟိေတာ, ဧကသၼႎေယဝ ဌာေန ေဟာတိ။ ဓမၼစကၠပၸဝတၱနံ
ဣသိပတေန မိဂဒါေယ အဝိဇဟိတေမဝ ေဟာတိ။ ေဒေဝါေရာဟနကာေလ သကၤႆနဂရဒြါေရ
ပဌမပဒဂဏၭိကာ အဝိဇဟိတာဝ ေဟာတိ။ ေဇတဝေန ဂႏၶကုဋိယာ စတၱာရိ မၪၥပါဒ႒ာနာနိ
အဝိဇဟိတာေနဝ ေဟာႏၲိ။ (ဒီဃနိကာယ္၊ မဟာ၀ဂၢ၊ မဟာပဒါနသုတ္၊ သမၺဟုလပရိေစၧဒအ႒ကထာ၊
ဗုဒၶ၀ံသ စတုအ၀ိဇဟိတဌာန အ႒ကထာတုိ႔ျဖင့္ ထင္ရွား၏။)။
ေဆာင္ျပအပ္ၿပီးေသာ သာဓကအ႒ကထာတုိ႔တြင္ ေပတ၀တၳဳအ႒ကထာ၊ ဗုဒၶ၀ံသအ႒ကထာမွ
ၾကြင္းေသာ အ႒ကထာေလးက်မ္းကုိ မဟာဗုဒၶေဃာသေထရ္ ျပဳျပင္စီရင္အပ္၏။
ေပတ၀တၳဳအ႒ကထာကုိ အိႏၵိယေတာင္ပုိင္း ကိဥၥိပူရၿမိဳ႕၊ ဗဒရတိတၳအေသာကာရာမေက်ာင္း
အသွ်င္ဓမၼပါလေထရ္ ျပဳျပင္စီရင္အပ္၏။ ဗုဒၶ၀ံသအ႒ကထာကုိ အိႏၵိယေတာင္ပုိင္း
ကာ၀ီရပဋၬန- ကာ၀ီရအမည္ရွိေသာသေဘၤာဆိပ္္ၿမိဳ႕ ကဏွဒါသဒါယကာေဆာက္လုပ္အပ္ေသာ ေက်ာင္းတုိက္ ပါစီနပါသာဒတလ- အေရွ႕ရပ္ျပာသာဒ္အျပင္၌ အရွင္ဗုဒၶဒတၱေထရ္ ျပဳျပင္စီရင္အပ္၏။
ဤမဟာပဒါနသုတ္အ႒ကထာ၊ ဗုဒၶ၀ံသအ႒ကထာတုိ႔ျဖင့္ ေလးမ်ိဳးေသာ ဘုရားတုိင္း ဘုရားတုိင္း မစြန္႔အပ္ေသာ အ၀ိဇဟိတဌာနမ်ားကုိ ျပ၏။
၁။ ရာဇၿဂိဳဟ္ၿမိဳ႕၊ ေတာင္ဘက္ မုိင္ ၂၀ ရွိ ဂယာၿမိဳ႕၊ ဂယာၿမိဳ႕ ေတာင္ဘက္ ၇
မုိင္ရွိ ဗုဒၶဂယာ ရြာငယ္၊ ေနရဥၨရာျမစ္တုိ႔၏အေနာက္ဘက္ ေဗာဓိပလႅကၤတည္ရာဌာန
၂။ ဗာရာဏသီၿမိဳ႕၊ ေျမာက္ဘက္ ၇ မုိင္ရွိ ဣသိပတန မိဂဒါ၀ုန္ ဓမၼစၾကေဒသနာေဟာရာဌာန( ဓမၼစကၠပ၀တၱနဌာန)
၃။ သုံးလပတ္လုံး တာ၀တႎသာနတ္ျပည္၌ အဘိဓမၼာကုိ ေဟာေတာ္မူၿပီး၍
တာ၀တႎသာနတ္ျပည္မွ သက္ဆင္းရာအခါ သကၤႆနဂုိရ္ၿမိဳ႕တံခါး ပဌမေျခေတာ္တည္ရာ
ပဌမပဒဂဏၭိက အဖုအဆစ္ႏွင့္ တူေသာအရပ္
၄။ ေဇတ၀န္ေက်ာင္းေတာ္ ဂႏၶကုဋိတုိက္၌ေလးခုေသာေညာင္ေစာင္းေျခတည္ရာ မဥၨပါဒဌာနမ်ားကား အ၀ိဇဟိတဌာနေလးခုေပတည္း။
ထုိေလးခုေသာအ၀ိဇဟိတဌာနမ်ားမွာ ယခုတုိင္ သီဟုိဠ္ကၽြန္း၌
သာသနာေကာင္းစြာမတည္ေသးမီ မဟာဗုဒၶေဃာသေထရ္တုိ႔ မျဖစ္ထြန္းမေပၚေပါက္ေသးမီ
တတိယသဂၤါယနာ တင္စဥ္အခါ ဓမၼာေသာကမင္း စုိက္ထူအပ္ေသာ ေက်ာက္စာတုိင္စေသာ
အမွတ္အသားမ်ားႏွင့္တကြ ယခုတုိင္ထင္ရွားရွိခဲ့၏။ ေရာက္ဘူးသူတုိင္း သိရွိၾက၏။
မည္သူမွ်ျငင္းႏုိင္မည္မဟုတ္ေခ်။
ေဇတ၀န္ေက်ာင္းေတာ္၌ ကေရရိကုဋီ၊ ေကာသမၺကုဋီ၊ ဂႏၶကုဋီ၊ သလဠာဂါရကုဋီကုိ
ပေသနဒီေကာသလမင္း ေဆာက္လုပ္အပ္၏။ ၾကြင္းေသာကုဋီသုံးလုံးကုိ အနာထပ႑ိကေသေဌး
ေဆာက္လုပ္အပ္၏ ဟု မဟာ၀ဂၢအ႒ကထာ၊ မဟာပဒါနသုတ္အ႒ကထာ၌ဆုိ၏။ ကိုယ္ေတြ႕မ်က္ျမင္
အားျဖင့္ ကုဋီေလးလုံး ဆက္စပ္လ်က္ ေတာင္ေျမာက္တန္း တည္လ်က္ရွိရာ
ေတာင္နားဆုံး ကုဋီကား ေကာသမၺကုဋီ၊ ၎ေျမာက္ဘက္ ဂႏၶကုဋီ၊ ၎ေျမာက္ဘက္
သလဠာဂါရကုဋီ၊ ၎ေျမာက္ဘက္ ကေရရိကုဋီဟု ေျပာၾက၏။ ထုိကုဋီေလးလုံးမွာ
အေရွ႕အေနာက္အလ်ား ၁၁ ခန္းစီ၊ ေတာင္ေျမာက္ အနံအားျဖင့္ ၉ ခန္းစီ ရွိၾကေသး၏။
ထုိတြင္ ဂႏၶကုဋီကုိရည္ရြယ္၍ ဂႏၶကုဋိယာဟု ဆုိ၏။
ဤဆုိအပ္ၿပီးေသာ
သာဓကပါဌ္ အရပ္ရပ္ကုိ ေထာက္ဆခဲ့ေသာ္ ျမတ္စြာဘုရား၏ သတၱမ၀ါ သုံးလပတ္လုံး
အဘိဓမၼာေဒသနာေတာ္ကုိ ေဟာေတာ္မူၿပီး၍ သီတင္းကၽြတ္လျပည့္ေန႔ တာ၀တႎသာနတ္ျပည္မွ
အလယ္ျမေစာင္းတန္းျဖင့္ သကၤႆနဂုိရ္ျပည္သုိ႔ သက္ဆင္းေတာ္မူေၾကာင္း ကုိ
မည္သူမွ်ျငင္းပယ္ႏုိင္လိမ့္မည္မဟုတ္ေခ်။
အသွ်င္သာရိပုတၱရာေထရ္၊ အသွ်င္ေမာဂၢလာန္ေထရ္၊ အသွ်င္မဟာကႆပေထရ္၊
အသွ်င္အနု႐ုဒၶါေထရ္၊ အသွ်င္ဥပါလိေထရ္၊ အသွ်င္အာနႏၵာေထရ္စေသာ
ရဟႏၲာအရွင္ျမတ္မ်ားသည္ သတၱမ၀ါ သုံးလပတ္လုံး တာ၀တႎသာနတ္ျပည္ ပင္လယ္ကသစ္ပင္
ေအာက္ ပ႑ဳကမၺလာျမေက်ာက္ဖ်ာ၌ ၀ါကပ္ေတာ္မူလ်က္ အဘိဓမၼေဒသနာကုိ ေဟာေတာ္မူၿပီး၍
သီတင္းကၽြတ္လျပည့္ေန႔ တာ၀တႎသာနတ္ျပည္မွ ျမေစာင္းတန္းျဖင့္
သက္ဆင္းေတာ္မူေသာ ျမတ္စြာဘုရားကုိ မိမိတုိ႔ကုိယ္တုိင္
ဖူးေတြ႕လုိက္ရျခင္းသည္ မ်က္ျမင္ကုိယ္ေတြ႕အားျဖင့္ၿပီးေသာ
ပစၥကၡသိဒၶအနက္ေပတည္း။ ျမတ္စြာဘုရားသည္ အဘိဓမၼေဒသနာကုိ ေဟာေၾကာင္းျဖစ္ေသာ
ေဒသနာဉာဏ္ဟုဆုိအပ္ေသာ သဗၺညဳတဉာဏ္ကုိ ရႏုိင္ရန္ အက်ိဳးငွါ
ေလးသေခ်ၤႏွင့္ကမ႓ာတစ္သိန္း ဒါနပါရမီ၊ ဒါနဥပပါရမီ၊ ဒါနပရမတၳပါရမီစေသာ
ပါရမီဆယ္ပါး၊ အျပားသုံးဆယ္၊ ငါးသြယ္ပရိစၥာဂ သုံး၀ေသာစရိယတုိ႔ကုိ
သက္စြန္႔ႀကိဳးပမ္း ထမ္းရြက္ေတာ္မူခဲ့ျခင္းေၾကာင့္သာ
အဘိဓမၼေဒသနာေတာ္ ကုိ ေဟာႏုိင္ေၾကာင္းျဖစ္ေသာ ေဒသနဉာဏ္ဟုဆုိအပ္ေသာ
သဗၺညဳတဉာဏ္ကုိ ရေတာ္မူခဲ့ၿပီဟု မွန္းဆႏုိင္ျခင္းဟူေသာအနက္သည္
မွန္းဆေသာအားျဖင့္ ၿပီးေသာ အႏုမာနသိဒၶအနက္မည္၏။ အရဟတၱမဂ္ဉာဏ္၊
သဗၺညဳတဉာဏ္ေတာ္မ်ားကုိ ရေတာ္မူျခင္းေၾကာင့္သာ ျမတ္စြာဘုရားမွာ
စတုေ၀သာရဇၨဉာဏ္၊ ဆအသာဓာရဏဉာဏ္၊ ဒသဗလဉာဏ္၊ အ႒ာရသအာေ၀ဏိကဓမၼစေသာ
ဂုဏ္ေတာ္ႀကီးမ်ား၏ ပုိင္ရွင္အစစ္ႀကီး ျဖစ္ေတာ္မူခဲ့ေပ၏ဟု
ယုံၾကည္စိတ္ခ်ႏုိင္ျခင္းသည္ ယုံၾကည္စိတ္ခ်ျခင္းအားျဖင့္ၿပီးေသာ
ၾသကပၸနသိဒၶအနက္မည္၏။ ဤသုိ႔သုံးပါးေသာ သိဒၶအားျဖင့္
သုံးသပ္ဆင္ျခင္ျပန္ကလည္း ဗုဒၶဘာသာတု၊ ဗုဒၶဘာသာေယာင္
ဗုဒၶဘာသာအေရၿခံဳမဟုတ္ေသာ အဘယ္ပုဂၢိဳလ္သည္ သီတင္းကၽြတ္လျပည့္ေန႔ကုိ
ျမတ္စြာဘုရား တာ၀တႎသာနတ္ျပည္မွ ျမေစာင္းတန္းျဖင့္ သကၤႆနဂုိရ္ျပည္သုိ႔
သက္ဆင္းေတာ္မူရာေန႔မဟုတ္ဟု ျငင္းဆုိ၀ံ့ပါအံ့နည္း။
( ဤ၌ျပဆုိထားေသာအခ်က္မ်ားသည္ ပခုကၠဴဆရာေတာ္ႀကီး၏ အဆုံးျဖတ္အျပည့္စုံမဟုတ္ေသးေပ။ လုိရင္းမွ်ကုိသာ ေရြးထုတ္လုိက္ရျခင္းျဖစ္သည္။)
No comments:
Post a Comment